måndag 20 september 2010

Glutenfria Digestivekex

Jag har inte hittat några goda glutenfria digestivekex, så jag letade fram ett recept ute i cyberspace och har glutenbefriat det. Hittade det på den här sidan (klick,klick)
Det gick jättefort att göra och skulle nog gå ännu fortare om jag hade en sån där tjusig matberedare. Men det har jag inte, utan jag kör lite gammelmodigt med vanlig handkraft. Har dock en mixerstav som jag använde till att smula havregrynen med.

Glutenfria digestivekex, ca 24st

4dl Sempers havregryn
3 dl Lailas gröna mjölmix (grov mjölmix)
1 tsk bikarbonat
4tsk farinsocker
2krm salt
saft från 1 citron
150g smör (rumstemperarat)
2msk mjölk

Kör havregrynen i matberedare till de är krossade, tillsätt alla torra ingredienser och pressa över citron. Tillsätt smöret i omgångar, kör tills det blir smuligt. Häll ner mjölk i omgångar tills det blir en deg. Kavla ut degen ca 3mm och tryck ut kakor med valfri form. Lägg på en plåt och grädda i 175 grader i ca 15 min.

The Thereseway:
Kör med stavmixern i havregrynen så att de blir smuliga, tillsätt de torra ingredienserna och pressa över citron. Tillsätt smöret och arbeta in det med en sked så att du har en smulig massa, häll sen ner mjölken lite i taget, när inte skeden orkar mer; knåda ihop till en deg med händerna... Kavla ut, tryck ut kakor och grädda i 175 grader ca 15 min.


De blev goda, det är nån liten liten smak som fattas för att de ska smaka som "riktiga" Digestive. Ska använda dessa till någon smarrig cheesecake, som jag kanske provar till helgen. Är så mycket jag vill baka nu... Mich tycker att det blir lite jobbigt med alla bröd och godsaker, jag har ju bara börjat... Jag får försöka att ta med till jobbet, så att vi inte sitter här hemma och bara äter och blir stora som hus...


5 kommentarer:

  1. Hihi... känner igen det där att man bara bakar och bakar, men man hinner/kan inte äta upp allt själv. Jag tar med till jobbet ibland, till allas lycka. :-)
    Härligt att du hittat ett recept på digestivekex, få se om du lyckas lista ut vad som saknades i smaken.

    SvaraRadera
  2. Åh! Din blogg är helt AWESOME!!!!! Jag är själv en tjej på 13 år som är glutenintolerant och jag hittade den här bloggen när jag i mitt sökande efter ingredienserna i ICAs minimarshmallows på google... Det där med glukosfruktossirap... (GRRRR) Men se, vilken tur jag hade att hitta den här bloggen! Helt awesome! Jag måste skriva av massa recept och sätta igång att baka så snabbt som möjligt! (mums) Förresten så är jag ett gottgalet kakmonster...
    Men jag är inte stor om magen för det! Innan jag började äta glutenfritt så kunde jag äta nästan hur mycket som helst men ändå gå ner i vikt... Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lovisa. Kul att du hittade hit :-) Hoppas att du hittar Rocky Mountain-marshmallowsen i din affär! Jag är också ett kakmonster, du får tipsa mig om du har några favoritrecept som jag kan testa nån gång :) Ha de så bra! Kram

      Radera
    2. oh! Det finns några cookies som är JÄTTEGODA som mamma bakade någon gång... (Med chokladbitar i!) och kokoskakor... Men om det skulle vara någonting lite mer matigt så finns det jättegoda knäckebröd som man kan göra!

      Ja jag brukar äta Rocky Mountan- marshmallowsen men det är ju kul att äta annat ibland också ju :D! Det var minimarshmallows som var lite mindre än Rocky Mountains... Små gulliga marshmallows med olika färger:)! (jag vet att det är färgämnen) ska leta på recepten och skicka iväg till dig här någonstans!

      Radera
    3. oh... det finns MÅNGA goda saker... Särskilt några hembakade cookies och knäckebröd ;)

      Radera