fredag 13 juli 2012

Ladurée

Jag är inte så bevandrad i Macaron-världen, många bloggar svämmar ju över av macaronrecept och alla möjliga och omöjliga smaker. Jag har inte testat att baka dem själv och jag har nog bara ätit en eller två, vid några få tillfällen tidigare. Men när det kommer något superhajpat till stan och när det dessutom är glutenfritt, då krävs det ett besök. Har läst om så många bloggbesök där på senaste tiden, så jag måste ju bara se och testa det själv.
Efter jobbet häromdagen så tog jag en sväng förbi den omtalade butiken Ladurée. Den ligger bra till, nära tunnelbanan vid Östermalmstorg på Grev Turegatan 15. Jag går verkligen igång på sånna här små vackra butiker! En riktig fröjd för ögat och själen det är vad det är. Kan tänka mig att jag går förbi där på en riktigt dålig dag och genast blir på godare humör.
Men är det värt pengarna?? De kostar ju en del, med tanke på att de är rätt så små...(de kostar 22 kr styck om man köper några få, från 6 st så har de paketpriser och då får man dem i en snygg kartongask) De är ändå rätt så mäktiga att man inte orkar alltför många, efter två kan man känna sig ganska nöjd.
Jag har inte ätit så många olika macarons och kan inte riktigt säga om de är sådär bra som en del säger att de ska vara. För mig var de inget speciellt, lite krispig yta, kladdigt i mitten och ok smak. Inget mer...
Jag testade de här smakerna: Chocolate, Vanille, Caramel à la fleru de sel, Casis Violette och Fraise Coquelicot. Den där sista låter väl lustig?! "Coquelicot" lite som rövarspråket, men det var jordgubb & vallmo...

Choklad: helt ok, har dock ätit en choklad från någon annanstans och den var snäppet godare än denna...
Vanilj: Nja...
Caramel: smakar lite som knäckkola utan mandelbitar. Helt ok
Svartavinbär och viol: Min favorit, söt och syrlig!
Jordgubb och vallmo: Nja, den var lite för parfymblommig för min smak.

Jag som inte fått i mig socker på vääldigt länge (iallafall inte i några stora mängder, har fuskat lite grann på semestern, men nu är det slut med det), jag fick världens huvudvärk och kände mig lite småbakis på nåt sätt. Sååå jag kan säga att 5 stycken var att ta i lite, jag lär ju tänka efter mer nästa gång och bara ta en...  ;-)



Den här var min favorit och så var den såklart snyggast! Jag älskar lila :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar