måndag 30 juli 2012

Naturligt glutenfria Red Velvet Cookies

När vi var i Texas så hittade jag en pocketbok som jag bara var tvungen att köpa; en mordhistoria med en massa recpet! Boken heter "Carrot cake murder" och är skriven av Joanne Fluke (skriver mer om boken när jag läst ut den). Än så länge är den väldigt underhållande och vilka recept sen då!!! Jag vill bara testa varenda ett av dem. Som tur är så är det snart kalasdags och då passar det ju att bjuda på en massa smarriga kakor och bakverk. För att det inte ska bli så bakstressigt för mig i veckan så gjorde jag första receptet från boken igår; Red velvet cookies.
Nu fick jag också tillfälle att testa mina nya cup-mått som jag köpte i Usa... Det är annars lite meckigt med de amerikanska måtten, översatte ouncen till gram, ni ser ju hur tokigt det ser ut med 57 gram choklad, hihi... Cupmåtten får ni översätta själva, lathund finns nedan :-)

1 cup = 237 ml
1/3 cup =79 ml
1/4 cup = 59 ml

Försökte att göra dem mjölk och sockerfria, men jag gick bet på det mörka sockret och chokladen, som jag inte hittade något bra att byta ut emot. Så det blev helt enkelt muscavado och så hittade jag sockerfri choklad. Det verkar omöjligt att hitta choklad som är både mjölk och sockerfri, iallafall där jag har kollat. Någon som har några tips på var jag kan hitta det?
Det här blev iallafall såååå gott! Som sammet i munnen! Möjligen att de blev lite för mjuka, tycker att en cookie ska vara lite knaprig på ytan. Får nog ta och höja ungstemperaturen ett snäpp nästa gång. För jag kommer definitivt att göra dessa flera gånger! ;-)

Glutnfria Red Velvet Cookies (ca 30 st)

57 g osötad mörk choklad
1/2 cup ghee (rumstempererat) eller vanligt smör (ca 113g)
2/3 cup muscavadosocker
1/3 cup stevia strö
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 stort ägg
1 msk röd karamellfärg
3/4 cup sour supreme (el gräddfil)
2 cups gf mjöl (använder Finax gula)
1 cup choklad i bitar (ca 170g) eller chokladpastiller om du har det

Frosting

1/4 cup mjukt mjölkfritt smör
1/2 paket Tofuline creamy spread (philadephiaost) rumsptempererat
2 cups sukrin melis (florsocker)
1/2 tsk vanlijpulver


Sätt ugnen på 190 grader.
Smält chokladen i 1 1/2 min i mikron eller över ett vattenbad, ställ åt sidan för att svalna.
Vispa ghee/smör med muscavadosocker och stevia (ca 1 min med elvispen).
Tillsätt bikarbonat och salt och vispa 1 min till. Knäck över ägget och vispa ytterligare en minut. Häll i karamellfärgen och vispa ihop. Vispa ner den avsvalnade chokladen.
Ta hälften av mjölet och vispa ner, tillsätt sour supreme och vispa lite till. Se hela tiden till att skrapa ner det som fastnar på kanterna, så att allt gott hamnar i smeten!
Tillsätt det sista mjölet och vispa till en jämn smet. Rör ner chokladbitarna. Om smeten känns för lös ställer du den i kylen en stund. Den ska vara rätt så lös i konsitensen, så var inte rädd... Provbaka en kaka om du känner dig osäker!
Skeda ut degen på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.
Låt dem svalna på ett galler.

Rör ihop smöret och creamy spread till en jämn smet. Smaksätt med vanlijpulver och vispa sen ner sukrin melis (jag använde inte så mycket flor som i receptet utan har bara i tills jag får en bra konsistens).

Bred på frostingen på kakorna innan servering. Om man vill piffa kakorna lite extra så tipsade huvudrollsinnehavaren om att bre på hallonsylt på kakan och låta den "torka" och sen lägga på frostingen. Kanske testar det i helgen...

Lycka till!!!





2 kommentarer:

  1. Haha, vilken rolig bok! En sådan vill jag också läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marja, den går förmodligen att hitta på nån nätbokhandel :) Jag brukar kolla cdon eller bokus, de brukar ha många utländska titlar!!

      Radera