onsdag 9 november 2011

Glutenfria mantagerhvadmanhafver Scones

Vi ligger efter med storhandling här hemma efter inflytten och det blir ofta att vi akutköper lite matvaror på närbutiken för varje tillfälle (förhoppningsvis så hinner vi åka iväg och handla och bunkra upp i helgen).
Idag har jag varit hemma med ett sjukt troll, feber i massor har hon stackaren, som tur är så har jag haft mycket av hennes favoriter i kylen!
Till frukost i morse blev det som vanligt lite halvpanik när det inte fanns så mycket hemma, men lyckades skramla ihop tillräckligt för att göra scones. Bakpulvret räckte precis och det måste jag komma ihåg att lägga till på handlingslistan!
De här blev supergoda och fluffiga, recpetet nedan är på ett ungefär, det blev bara att jag rörde ihop lite här och lite där. Måste baka såhär receptlöst oftare, hihi...

Naturligt glutenfria yoghurtscones (2 stora)
4 dl Finax gula mix
1 tsk salt
1 msk bakpulver
några matskedar flytande smör m olivolja
Turkisk yoghurt tills lagom konsitens
Eventuellt vatten för att tunna ut

Blanda mjöl, salt och bakpulver. Tillsätt smöret och rör till en grynig massa, rör ner Turkiskt yoghurt tills allt håller ihop i en kladdig deg. Om det blir för tjockt så tunna ut med lite vatten.
Klicka ut på plåt och grädda i ugnen ca 15-20 min i 200 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar