fredag 11 november 2011

Naturligt glutenfria älsklingsäpplen

En fördel med att inte ha en alltför fullproppad kyl, är att jag hela tiden har koll på allt som finns där. Vilket även betyder att det inte slängs lika mycket gammal mat.
Igår fick de sista stackars trolläpplena bli till denna äppelkakevariant. Mich fick receptet på Ica i Liljeholmen och det hette så fint "Peters älsklings äpplen", antar att det var själva Peter som stod där och förberedde äppelskapelsen för provsmak till sugna helghandlare, Mich hann hursom helts inte prova. Jag blir alltid lite småsur när jag är i affären och det står käcka matlagare där och delar ut smarriga smakprov, för i 9 fall av 10 så kan jag inte testa det.
Men här kommer iallafall min glutenfria variant, blev helt ok. Kanske att jag hade lite för lite äpplen, för det blev rätt så geggigt. Men geggigt är gott :-)


Naturligt glutenfria älsklingsäpplen

3 syrliga äpplen
2 msk smör
2 msk råsocker
1 dl grädde
Kanel efter tycke och smak
5 msk glutenfritt ströbröd

Klyfta eller skiva äpplena grovt och stek dem i smöret. Häll i råsocker, kanel och grädde och låt det sjuda en stund. Rör till sist ner ströbrödet och rör om så att det formar sig lite runt äpplena. Servera med glass eller vaniljsås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar