torsdag 15 december 2011

Smarrig chokladglass? Ja, Järna...

Jag är uppvuxen i en liten "håla" Hölö, utanför Södertälje och mellan Hölö och Södertälje ligger Järna. Jag skulle gissa att Järna under många herrans år har legat i topp på ekologitoppen om det nu finns någon sådan. Ja, hela byggden osar ekologi, eller iallafall området innan man kommer in till Järnabyn...  Där kan man nämligen hitta Saltå kvarn, Vidarkliniken och såklart antroposoferna. På min tid så gick vi låg- och mellanstadiet hemma i Hölö och när det var dags för högstadiet fick vi lantisar åka bussen till Järna. Jag kan förundras lite över dagens ungdom och att det kan vara lite grov ton dem emellan, på min tid så var det värsta som kom över våra munnar "hellre lantis än antis"... Haha, kanske inte riktigt sant. Men det var ett ständigt återkommande slagord mellan Hölöbor och Järnabor...  Men för att komma till poängen med det här inlägget. Jag hittade en ny glass i frysdisken, nämligen Järnaglass och genast så börjar jag flumma tillbaka till den gamla goda tiden.

Det är inte varje dag som jag springer på riktigt god glass, den här chokladglassen var nämligen en höjdare och jag längtar tillbaka till frysboxen på Coop så att jag kan ta och välja mig en ny smak. Jag tog nämligen bara en, blir lite snål för det är ju inte alltid superbilligt med närproducerat och ekologiskt, men jag måste ändå slå ett slag för de små som vågar att stå ut mot de stora jättarna. Jag vill hellre äta en god glass som kostar en peng extra än att köpa en billig som bara innehåller luft och konstigheter, dessutom så innehåller många (dock inte alla) paketglassar gluten. Järnaglassen är iallafall gluten och äggfri!

Bor du i Stockholm och sörmland så borde det kunna hända att du springer på denna  :-) Ett hett tips från mig!



3 kommentarer:

  1. Det måste jag testa! Tycker också man ska gynna de små företagen och allt som är närproducerat..

    SvaraRadera
  2. Härligt! Passerade Järna när vi var i Trosa för en månad sedan, och åt vegetarisk lunch. Jag tycker hela atmosfären i Järna är så mysig, och det antroposofiska tänket både kring mat och livet i stort har en hel del att lära oss. Ska definitivt spana efter glassen.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt Annelie, tycker absolut att du ska testa :)

    Kjersti - det är ju som en egen liten oas där ute och jag kan nog säga att det är inte riktigt samma atmosfär i Järna - samhället, hihi. Har faktiskt aldrig varit där ute och lunchat och så är det lite så som när man bor nära något, det är ett ställe som man oftast bara åker förbi. Men nu skulle jag kunna ge det en chans, när jag bor en längre bit ifrån :)

    SvaraRadera