onsdag 7 december 2011

Virrvarret; Satsumas, Clementin eller Mandarin??

Ja, vilken är vilken egentligen? Det blir ofta ett mindre krig här hemma när vi pratar om dessa småcitrusar, Mich säger oftast nektarin som ju är något helt annat och trollet tycker att alla heter satsumas och blir irriterad om vi tex säger clementin. Själv tycker jag att satsumas är godast eller kanske är det clementin jag gillar bäst??
På gymnasiet fick vi lära oss ett litet ordtrick för att hålla isär dem, vet inte om det var vår fiffiga lärare Barbro som kommit på det eller om det fortfarande är ett känt begrepp?? Nån annan som hört detta?

Satsumas - Saknar kärnor
Clementin - Can(kan) ha kärnor
Mandarin -  Många kärnor



Sååå, nu vet ni (kanske) vad det är för något ni äter :-)

Kram Therése

2 kommentarer:

  1. Tack för klargörandet =)

    Jag har en tävling på min sida som jag tänkte tipsa dig om, du kan vinna ett unikt smycke =)

    Och nästa vecka kan du vinna en köksassistent från OBH Nordica =)

    Titta gärna förbi och var med och tävla!

    Kram
    /Nellie

    http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling.html

    SvaraRadera
  2. Den har jag aldrig hört men jag ska lägga det på minnet! Jag undrar ständigt samma sak...

    SvaraRadera