tisdag 27 december 2011

Tjälknöl

Den här smarriga tjälknölen gjorde jag till julbordet! Tjälknöl är inget som man bara slänger ihop sådär, det krävs en del planering och kanske även lite nattvaka om man har den i ugnen under natten som jag hade. Men det var värt varenda väckarklocksringning som jag satte under den här natten, för det blev så himla gott! Jag gjorde på älgkött, men det går lika bra att göra på vilken djurstek som helst. Jag startade med min nio på kvällen och var straxt innan fem på morgonen. Trixet med tjälknölen är att köttet ska vara fryst och tillagas på låg temeratur i många timmar, så i juletider passar det bäst att göra den under natten, när man inte behöver ugnen till någon annan förberedelse.

Tjälknöl (1 kg)

1 st fryst älgstek

Lag

7 dl vatten
3 dl rödvin
1 dl salt
2 tsk rårörsocker
1 tsk krossade svartpepparkorn
1 tsk torkad timjan
2 stora delade vitlöksklyftor

Lägg älgsteken i en ugnsform och ställ in den i ugnen, sätt ugnen på 100 grader. Efter ca 2 timmar när steken börjat tina, stick in en köttermometer mitt i köttet. Under tiden så är det bra att förbereda lagen och låta den svalna, blanda alla ingredienser och låt den koka upp, ställ åt sidan och kyl ev ner den.
Köttet ska stå inne i ugnen tills det får rätt temeratur mellan 60 -75 grader, beroende på hur blodigt eller välstekt man vill ha. Jag tog ut min när temperaturen var ca 68 grader, det blev nästan 8 timmar i ugnen för min stek.
När steken fått rätt temperatur så ska den läggas ner i lagen och ställas på kylning i 4-5 timmar. Då ska den plockas upp och torkas av. Skär sedan i fina bitar och njut. Vi åte med den på julbordet, med bla rotfruktsgratäng eller varför inte lägga en skiva på nattamackan?



2 kommentarer:

  1. På tok för länge sedan jag gjorde tjälknöl inser jag nu! Har faktiskt en älgstek i frysen, nu vet jag vad jag ska göra med den!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Det är ju så himla gott med tjälknöl, man glömmer bort det så lätt. Men nu hoppas även jag att jag ska göra det fler gånger!

    SvaraRadera